Green Velo route en Frombork - Reisverslag uit Frombork, Polen van Joke Blom - WaarBenJij.nu Green Velo route en Frombork - Reisverslag uit Frombork, Polen van Joke Blom - WaarBenJij.nu

Green Velo route en Frombork

Blijf op de hoogte en volg Joke

30 Juli 2019 | Polen, Frombork

Vandaag kort ritje omdat Frombork de laatste camping voor de grens lijkt te zijn en in Kaliningrad zie ik er ook erg weinig. Op aanraden van Jitske en Arne de Green Velo route "goed aangegeven" volgens J. al werd dat wat afgezwakt met de mededeling dat Elbląg uit lastig was. Nou was het vanmorgen erg mistig, maar ik zag veel Green Velo bordjes maar niet op kruispunten. Eerst ten westen van Elbląg bijna naar Gdansk gefietst, toen teveel naar het oosten, maar dan fiets ik naar het Noorden zegt mijn kompas. Uiteindelijk fiets ik vanaf die weg een Plaza afslag in en dan heb ik 'm om 'm niet meer los te laten. De route is mooi en heuvelachtig, de wegen zijn begaanbaar, met een beetje te veel grof steenslag, maar je kunt tenminste blijven fietsen. Tegen enen kom ik bij Frombork. Dat ziet er bezienswaardig uit, maar eerst mijn tent+bagage op de camping, dan heeft de zon ook nog een extra kans.
In Frombork staat een reusachtige kathedraalbasiliek, baksteengotiek, met de nodige bijgebouwen waarin een museum. Gister een kasteel/museum vandaag de kathedraal. Mijn eerste indruk bij binnenkomst: Wat vol, donker en lelijk. Als je uitgebreider kijkt is het kerkgebouw zelf erg mooi en details van sommige altaren/biechtstoelen/kerkbanken ook. De kruisgangbeelden zijn bepaald anders te noemen en waarom een skelet op het orgelklavier? En Nicolaas Copernicus ligt hier begraven! Zo lang rondgekeken dat ik als niet-betalende toehoorder ook nog het begin van het 3u orgelconcert mee maak, maar ook hier is de klank niet dusdanig dat ik lang blijven wil.
Naar de overkant, de watertoren op. Mooi uitzicht over kathedraalcomplex en over het Copernicuskanaal. Dat kanaal is eind 14e eeuw aangelegd om zoet water naar Frombork te brengen, de watertoren uit 1572 deed wat een watertoren normaal doet, maar wat in die tijd nieuw was (tweede van Europa). De ontwerper van dit geheel was Händel, een Breslauer voorvader van Georg Friedrich, reden om tijdens het trappenlopen naar het uitzichtspunt Händels muziek in muzakvorm in je oren te krijgen. Dat brengt me op een ander punt: de camping in Frombork is de eerste sinds heugenis dat ik in stilte naar de wc mag en douchen. 10 sterren voor deze camping!

  • 30 Juli 2019 - 15:24

    Arne & Jitske:

    Nou met dat dak van de kathedraal waren ze een jaar geleden ook nog bezig! En nu zijn onze tips op. Behalve dat je nog kans hebt op kraanvogels.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Frombork

Fietstocht 2019

Langs de Hanzesteden / Oostzeekust

Recente Reisverslagen:

05 September 2019

Lübeck-Emden

31 Augustus 2019

Terug naar de Hanze bakermat

28 Augustus 2019

Laatste dag Helsinki

27 Augustus 2019

HAM

26 Augustus 2019

Suomenlinna
Joke

Fietser

Actief sinds 08 Juni 2019
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 11567

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2020 - 15 September 2020

Camper 2020

09 Juni 2019 - 12 September 2019

Fietstocht 2019

Landen bezocht: