Pools-Russische grens en Kaliningrad - Reisverslag uit Kaliningrad, Rusland van Joke Blom - WaarBenJij.nu Pools-Russische grens en Kaliningrad - Reisverslag uit Kaliningrad, Rusland van Joke Blom - WaarBenJij.nu

Pools-Russische grens en Kaliningrad

Blijf op de hoogte en volg Joke

31 Juli 2019 | Rusland, Kaliningrad

Voor achten verlaat ik de Vrouwenburcht (Frombork) omdat ik geen idee heb wat me vandaag te wachten staat en ik bijtijds in Kaliningrad wil zijn om nog via het toeristenbureau een hotel met veilige opvang voor mijn fiets te boeken. Campings zijn er niet. Mijn kaart geeft er één in heel de oblast Kaliningrad, aan de kust vlak voor de grens met Litouwen, en ik ben er onderweg ook niet één tegengekomen. Het wordt een dag van asfalt-fietsen op autowegen, ik heb geen betere kaart kunnen vinden dan 1:600000 en daar staan geen leuke fietsroutes op. Om 9 uur sta ik bij de grens, de Poolse, doorfietsen maar. Dan kom ik bij een slagboom met 3 auto's voor me. Als ik aan de beurt ben krijg ik van een goed Engels-sprekende maar onduidelijke-bevelen-uitende grenswacht een rechthoekig kartonnetje zonder enige tekst of strepen oid. Dat moet ik in mijn paspoort bewaren. OK. De volgende slagboom is een Russisch-sprekende dame, die naar mijn paspoort kijkt en na een zeer vluchtige blik op mijn iphone constateert dat ik een e-visum heb. Dan 2 slagbomen die alleen constateren dat ik stop en na opening weer verder ga en dan krijg ik een dame die mijn paspoort stempelt en er een velletje aan toevoegt wanneer ik Kaliningrad weer uit moet zijn (visum voor 8 dagen). De volgende slagboom wil dat ik al mijn fietstassen open maak om te constateren dat er geen verstekelingen uit springen? En als zij mijn bagage akkoord heeft bevonden mag ik gaan. Ik zie geen slagbomen meer, dus ik pak alles weer in, paspoort op zijn plek en fietsen maar. Fout! Na 2 bochten een slagboom die het rechthoekige kartonnetje terug wil. Na 5 km fietsen durf ik eindelijk weer alles op te bergen. Overigens staan de files de andere kant op, blijkbaar is het moeilijker of gewilder Polen/EU binnen te komen.
De oblast Kaliningrad is hier zeer dunbevolkt en bepaald niet armoedig. Veel heidevelden, soms akkers, geen vee (de koe die ik zag heb ik gefotografeerd), en als er huizen staan vaak groot en goed onderhouden. Geen fietsers ook, één stel met bepakking in tegengestelde richting. Vlak voor Kaliningrad wordt het verkeer druk en is er ook meer bebouwing. Kaliningrad in gaat in file, wat voor fietsers het voordeel heeft dat je een heel gesprek met je soortgenoten (3 Duitsers, die hotelfietsen van Kiel tot Kaliningrad) kunt voeren. Kaliningrad is een autostad, veel wegen zijn 4- of 6-baans. Ze rijden als gekken en van schone motoren hebben ze nog niet gehoord. Maar wel trolleybussen! Zonder brokken de VVV gehaald, die mij een Ibis hotel bezorgt met Fort-Knox stalling voor mijn fiets. En daarvandaan blog ik nu heel decadent op een bed liggend. Vanmiddag al een paar uur door Kaliningrad gelopen, er lijkt een groot arm-rijk verschil te zijn, afgetrapte flats/dronken zwervers en shopping-malls waar je alleen Maria Sjarapova's en Anna Kournikova's ziet (voor de tennisfans). Morgen echt sight-seeen, oa het graf van Kant en de Koningsberger kathedraal. Of ik ook al de 7 Koningsberger bruggen van Euler beloop kan ik niet beloven.

  • 01 Augustus 2019 - 17:48

    Arne & Jitske:

    Het is weer Deutschstunde, daar in de oblast Kaliningrad! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Kaliningrad

Fietstocht 2019

Langs de Hanzesteden / Oostzeekust

Recente Reisverslagen:

05 September 2019

Lübeck-Emden

31 Augustus 2019

Terug naar de Hanze bakermat

28 Augustus 2019

Laatste dag Helsinki

27 Augustus 2019

HAM

26 Augustus 2019

Suomenlinna
Joke

Fietser

Actief sinds 08 Juni 2019
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 11476

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2020 - 15 September 2020

Camper 2020

09 Juni 2019 - 12 September 2019

Fietstocht 2019

Landen bezocht: