Noordkust Estland - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Joke Blom - WaarBenJij.nu Noordkust Estland - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Joke Blom - WaarBenJij.nu

Noordkust Estland

Blijf op de hoogte en volg Joke

20 Augustus 2019 | Estland, Tallinn

Ik rijd het hele Noordstuk van de fietsroute 1, die in Estland prima wordt aangegeven, langs mooie natuur gaat en voor zover mogelijk over fietspaden gaat. Wegdek is prima. De route ging ook door Padise, dat op mijn toeristenkaart als interessant werd gezien: de best bewaard gebleven ruïnes van een 13e eeuws Cisterciënzer klooster in Noord Europa, een 18e eeuws landhuis met boerderijen en een oud heuvelfort. Dus een kort fietsdagje van 60km naar de camping in weer zo'n vakantiepark in Padise om al dat moois te zien. De camping is wat moeilijk te vinden, ze houden hier er niet van om een bord aan de weg te zetten, en er leiden alleen onverharde bospaden heen, maar dankzij google maps kom ik er. Het lijkt een oude troep maar ik vind het prima. Zet mijn tent op, neem een naar zwavel geurende douche en ga terug naar het "middeleeuwse dorp" Padise. Er is een toeristen-informatiepunt maar die mevrouw heeft niet zo'n zin en alle informatie is in het Ests of het Fins, op een dik boekwerk van 15 euro na. De rest valt ook vies tegen, het klooster is dicht wegens restauratie en het landhuis, van buiten gewoon een groot huis, kan je alleen in als je een dure hotelkamer neemt. De boerderij ziet er wel aardig uit, er zit een restaurant in dat nog (?) dicht is en een winkel met Estse handwerksouvenirs, het fort heb ik niet gevonden, net als het "castle" dat op een handwijzer staat aangegeven. Terug in het kamp loop ik na het eten nog wat over het grote terrein. En dat is de rondwandeling waard, er is een Kullese Spa waar de kikkervisjes je eelt afsabbelen (datzelfde meertje werd me als zwembad aanbevolen), een oude auto- en landbouwwerktuigenmuseum, en een openluchttheater.
Vandaag de 1 verder gefietst naat Tallinn. Een deel van de Noordkust bestaat uit zo'n 20m hoge kliffen met mooie uitzichtpunten, waar ook heel attent parkeerplaatsen bij zijn. Verder uiteraard weer veel bomen. De hele dag kom ik groepjes racefietsers tegen, dat heb ik nog niet gezien in de Baltische staten of Polen. Het blijkt de Nationale Onafhankelijkheidsdag te zijn (de Onafhankelijkheid van 1991, 24 februari is het feest vanwege 1918, 23 juni is Overwinningsdag 1918; ze hebben wel wat te vieren die Balten). Iedereen is vrij, musea zijn veelal dicht en Tallinn was zonnig en gezellig. Wel weer lastig om met je volgeladen fiets over de hobbelkeien in het centrum rond te wandelen op zoek naar de VVV. Natte tent op de camping gezet en met de bus terug naar het centrum, alvast wat sfeer snuiven. En op een terrasje in de avondzon een lekkere geitenkaassalade met witte wijn. Dat belooft wat voor de komende dagen. Jammer dat het gaat regenen, maar er zijn ook genoeg musea heb ik al gezien.

• 21 Augustus 2019 - 09:05

Hetty:

De cisterzieners zijn van de orde van Schiermonnikoog. daar hebben de laatste 4 Nederlandse monniken zich inmiddels de oude Jeugdherberg tot hun domeun gemaakr.Het wordt tot klooster verbouwd.
    En hopelijk toch een zonnige verjaardig inTallinn. Wat extra culinaire geneugten voor de gelenheid? Een vlaggetje op tent of fiets? In elk geval van harte.

• 22 Augustus 2019 - 19:31

Arne & Jitske:

Genussraderei, dus, zouden ze in de Deutschstunde zeggen!