Exit oblast Kaliningrad, Litouwen in - Reisverslag uit Karklė, Litouwen van Joke Blom - WaarBenJij.nu Exit oblast Kaliningrad, Litouwen in - Reisverslag uit Karklė, Litouwen van Joke Blom - WaarBenJij.nu

Exit oblast Kaliningrad, Litouwen in

Blijf op de hoogte en volg Joke

03 Augustus 2019 | Litouwen, Karklė

Om 7.05 sta ik al bij de receptie van het hotel om mijn fiets te bedelen. Geen tent in te pakken en sanitair naast het bed, dat scheelt een uurtje. Het is somber weer maar nu droog. 10km door Kaliningrad naar het noorden en dan kom ik ongepland op de autoweg uit. Maar het mag, dus ik rijd 25km over de snelweg op de vluchtstrook met auto's naast me die 110 mogen. Blik op oneindig. Het rijdt verder wel makkelijk, glad asfalt niet al te steile hellingen. Als je lang genoeg naar het noorden rijdt kom je bij de zee uit, rechtsaf het nationale park in, kost 150 roebel en dat is het meer dan waard. Redelijk rustige weg, waar iig max. 60km gereden mag worden, door het bos, met af en toe parkeerplaatsen waar je een educatieve wandeling kunt doen. De enige Kaliningradse camping bij Lesnoj is voor buitenlanders iig niet te ontdekken, bovendien is het pas half elf, dus door. Nauwelijks fietsers, wel komt de camperclub Nederland uit Litouwen naar Kaliningrad gereden. Ik kom zeker 20 campers tegen met nummers achter de voorruit maar niet in kolonne of op volgorde, foei! Onderweg koffie en Solyanka! Anders dan de vorige keer geen paprikasoep; de citroen schijnt de kern te zijn , die werd nu los geserveerd, verder ui, worteljulienne, zure room en olijven, groen en zwart. Anders maar weer lekker. De grens is ook anders, de Russische kant bestaat uit 1 slagboom die nog net naar mijn paspoort kijkt alvorens me door te wuiven. De Litouwse grens is vergelijkbaar met de Russische bij Manovo, alleen krijg ik nu geen kartonnetje, de automobilisten wel, en ik krijg flink voorrang bij de resp. slagbomen. Ook mijn bagage hoeft niet open. Is dat mijn EU-paspoort of mijn fiets? Iig bevalt me dit uitstekend. Vlak na de grens is de camping. Later rijd ik nog wat in de omgeving en kom via steile heuvels op een mooie duin/strandroute. Dit schiereiland, de Koerse Schoorwal, is niet voor niets zowel een Russisch als een Litouws nationaal park. Ook toeristisch aan beide kanten.
De volgende dag heb ik moeite om op het goede spoor te komen, maar zo zie je de binnenbaai ook nog eens. Op de weg naar Klaipeda gekomen peddel ik een km of 10 voort en dan komt er een bordje "verboden voor fietsen". Links zie ik een fietspad dus daar ga ik braaf in, en eindig op het strand. Dacht het niet, dan liever een boete. Bij het volgende dorp ga ik er af en met enig navragen kom ik op het fietspad, de R10! Mooie route maar hobbelend, op en neer, en slingerend, en ook flink om. Dat was niet wat ik onder een rustig dagje had verstaan. Maar het is wel een erg mooi gebied, veel goed onderhouden duinen (ze worden gemaaid!), bossen, mooie stranden aan de westkant en een flinke binnenbaai met jachthavens aan de oostkant. Aan de noordpunt wordt het drukker en drukker met tegenfietsers, zaterdag fietsdag op de Koerse Schoorwal? In Klaipeda, wat toch een grote havenplaats is, weer geprobeerd om goede kaarten te krijgen, maar het blijft behelpen. De enige fietskaart die ik kan vinden ben ik na 1 of 2 dagen al weer afgefietst. Vreemd toch, duidelijk geen langeafstandsfietsland. En campings zijn in het binnenland erg dun gezaaid. Daarentegen mag je wel wild kamperen.

  • 03 Augustus 2019 - 17:46

    Margreet:

    Vandaag kwamen wij na een flinke tocht uit noordelijker Schotland(heel veel eng racende motoren en heel grotecampertegenliggers, en een paar niet te benijden fietsers) aan in Glasgow. En hier mochten twee fietsers met fiets en al de lift naar 5 hoog in. Moest aan jou denken.

  • 05 Augustus 2019 - 15:21

    Arne & Jitske:

    Ben je nu aan de westzijde van het Kurisches Haf gefietst? (de landtong naar Litouwen)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Karklė

Fietstocht 2019

Langs de Hanzesteden / Oostzeekust

Recente Reisverslagen:

05 September 2019

Lübeck-Emden

31 Augustus 2019

Terug naar de Hanze bakermat

28 Augustus 2019

Laatste dag Helsinki

27 Augustus 2019

HAM

26 Augustus 2019

Suomenlinna
Joke

Fietser

Actief sinds 08 Juni 2019
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 11446

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2020 - 15 September 2020

Camper 2020

09 Juni 2019 - 12 September 2019

Fietstocht 2019

Landen bezocht: