Roermond - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Joke Blom - WaarBenJij.nu Roermond - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Joke Blom - WaarBenJij.nu

Roermond

Blijf op de hoogte en volg Joke

30 Augustus 2020 | Nederland, Roermond

Van Roermond wist ik maar een paar dingen: Cuypers komt er vandaan, bisschop Gijsen resideerde er en in 1992 was er een aardbeving met een kracht van 5.8. Hoog tijd om wat meer te leren.
Meest opvallend was het enorme aantal winkels, bijna allemaal open op zondag. Dit in tegenstelling tot de culturele instellingen: Cuypershuis dicht (corona en toen de verfkwast maar gepakt), Minderbroederskerk dicht, Historiehuis dicht. Bleven over de Christoffelkathedraal en de Munsterkerk en de vele terassen.

De kathedraal is zeer rijk versierd, het leukste vond ik het fragment van een steen uit het graf van de apostel Petrus, gezegend door paus Benedictus XVI, en geschonken ter gelegenheid van de restauratie van de kathedraal in 2005. De steen zelf heb ik niet kunnen ontdekken, maar het echtheidscertificaat staat pront in beeld.
De Munsterkerk is veel eenvoudiger. Centraal staat het grafmonument van de stichters van de kerk: graaf Gerard van Gelre en zijn vrouw. Volgens mij zijn ze niet dood, ze keken stiekem nog door hun oogharen naar het plafond. Of naar de moderne versie van de Heilige Bernardus? Van deze oude vervaagde muurschildering zijn de buitenlijnen door een hedendaagse kunstenaar met bladgoud omtrokken. Bijzonder!
Bij mijn rondje door Roermond stuitte ik ook nog op een muziekprieel met blaaskapel, zeer Limburgs. Trompetten en klarinetten bespelen is best moeilijk zo te horen.

• 06 September 2020 - 10:25

Jitske & Arne:

Wij kunnen vertellen dat Münster geen Roermondkerk heeft.